loading...
محفل عشق
میلاد پی چری بازدید : 94 یکشنبه 11 آبان 1393 نظرات (0)

 

مصونیت از حوادث

امام رضا (ع ) فرمود: هر که به وقت سوار شدن گوید: بسم الله لا قوة الا بالله الحمد لله الذى سخر لنا هذا و ما کنا له مقرنین (به نام خدا و جز از طرف خدا نیرویى وجود ندارد، سپاس خدایى را که این مرکب را براى ما تسخیر کرد، وگرنه ما قادر بر تسخیر آن نبودیم )، جان او و مرکبش مصون بماند، تا این که فرود آید.



ذکر نشیب و فراز


از امام صادق (ع ) نقل شده است که مى فرمود: رسول خدا (ص ) در شب هر وقت رو به نشیب مى گذاشت سبحان الله مى گفت و چون رو به بالا مى نهاد الله اکبر مى گفت .
خارج شدن از منزل


امام صادق (ع ) فرمود: چون پدرم از منزل خود بیرون مى شد، مى گفت : بسم الله الرحمن الرحیم ، خرجت بحول الله و قوته لا بحول منّى و لا قوتى بل بحولک و قوتک یا رب متعرضا لرزقک فاءتنى به فى عافیة .

امام صادق (ع ) فرمود: چون امام باقر (ع ) از خانه بیرون مى رفت ، مى گفت : بسم الله خرجت و بسم الله ولجت و على الله توکلت و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم (به نام خداوند خارج شدم و به نام او داخل مى شوم و بر او توکل مى کنم و هیچ اراده و قدرتى نیست مگر از جانب خداوند والا و بزرگ ).

پیامبر گرامى اسلام (ص ) در روایتى درباره آداب و اذکار بیرون آمدن از خانه چنین فرمودند: کسى که هنگام خروج از منزل بگوید بسم الله الرحمن الرحیم دو فرشته مى گویند: هدایت شدى . و اگر بگوید لا حول و لا قوة الا بالله مى گویند: حفظ شدى . و اگر بگوید توکلت على الله مى گویند: بى نیاز شدى .
در این هنگام شیطان مى گوید: چگونه مى توانم در بنده اى که هدایت شده ، حفظ گردیده و بى نیاز شده است ، نفوذ کنم .
ابوحمزه مى گوید: چون امام باقر (ع ) از خانه بیرون مى شد، مى گفت : بسم الله خرجت ، و على الله توکلت ، و لا حول و لا قوة الا بالله .

 

شیوه رسول خدا (ص )

ابوحمزه مى گوید: امام صادق (ع ) را دیدم که هنگام بیرون رفتن از خانه دو لب خود را مى جنبانید و بر در خانه ایستاده بود.
عرض کردم : دیدم دو لب خود را هنگامى که از خانه به در آمدى جنبانیدى آیا چیزى گفتى ؟

آن حضرت فرمود: آرى ، راستى انسان چون خواهد از خانه خود به در آید، هنگام بیرون شدن سه بار بگوید: الله اکبر و سه بار بگوید: بالله اخرج و بالله ادخل و على الله اتوکل (بار خدایا، در برابرم در خیر را بگشاى و کارم را به خیر به پایان آور و از شر هر جنبنده اى نگاه دارم که مهارش را دارى ، راستى پروردگار من به راه راست است  پیوسته در ضمانت خداوند عزوجل است تا خداوند او را به همان جا برگرداند که در آن بوده است .


محافظت فرشتگان

رسول خدا (ص ) فرمود: چنانچه آدمى در هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه نام خدا را ببرد بسم الله بگوید، فرشته اى براى محافظتش همراه گردد و او را تا زمانى که پیاده شود، از هر حادثه اى نگاه مى دارد و اگر سوار شود و بسم الله نگوید، شیطان همراهى اش مى کند.

 

 


هنگام سوار شدن

امام کاظم (ع ) نقل مى نمایند که رسول خدا (ص ) فرمودند: اگر مردى سوار چهارپا شود و نام خدا را ببرد، فرشته اى پشت سر او سوار شده و او را تا هنگام پیاده شدن محافظت مى نماید. و اگر هنگام سوار شدن ، نام خدا را نبرد شیطانى پشت سر او سوار شده و به او مى گوید آواز بخوان . اگر بگوید بلد نیستم ، مى گوید آرزو کن . و او پیوسته آرزو مى کند تا پیاده شود.


ترک بسم الله هنگام سوارى

رسول اکرم (ص ) فرمود: بنده هنگامى که سوار وسیله اى شود و بسم الله نگوید در ردیف شیطان قرار مى گیرد.


ذکر پیامبر (ص ) هنگام سوار شدن

امام صادق (ع ) فرمود: چون پیامبر (ص ) پاى در رکاب مى نهاد مى فرمود: سبحان الذى سخر لنا هذا و ما کنا له مقرنین (منزه است خداوندى که این وسیله را بر ما مسخر نمود، وگرنه ما قدرت تسخیر او را نداشتیم ) و هفت بار تسبیح خدا و هفت بار الحمد لله و هفت بار لا اله الا الله مى گفت .


ذکر و دعاى قبل از سفر

امام باقر (ع ) وقتى قصد مسافرت داشت ، فرزندانش را در خانه اى جمع مى کرد و در حق آنان چنین دعا مى فرمود: اللهم انى استودعک دینى و نفسى و مالى و اهلى و ولدى و جیرانى (خداوندا، دین ، نفس ، مال ، اهل ، فرزندان و همسایگان خود را به تو مى سپارم ).


ذکر هنگام سفر

امام صادق (ع ) به هنگام سفر مى فرمود: اللهم و احفظنى و احفظ ما معى و بلغنى (خداوندا، مرا و آنچه با من است ، محفوظ بدار و به مقصد برسان .)

از حسن بن جهم از ابى الحسن (ع ) فرمود: چون از منزلت بیرون شوى در سفر باشى و یا در حضر، بگو: بسم الله ، آمنت بالله ، توکلت على الله ، ما شاء الله ، لاحول و لا قوة الا بالله شیاطین به او برخوردند و برگردند و فرشته ها به روى آنها بزنند و بگویند: شما چه راهى بدو دارید با اینکه خدا را نام برده و به او ایمان دارد و بر او توکل کرده است و گفته است : ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله .

از حضرت موسى بن جعفر (ع ) روایت شده است : اگر مردى عازم سفر است ، بر در خانه اش رو به مسیرى که مى رود، بایستد و سوره حمد و آیة الکرسى را به جلو و چپ و راست بخواند.



ذکر هنگام وداع
هنگامى که پیامبر اکرم (ص ) مؤ منى را وداع مى کرد مى فرمود: رحمکم الله و زودکم التقوى و وجهکم الى کل خیر (خدا شما را رحمت کند و تقوا روزى تان نماید و به هر خیرى برساند.)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • روز شمارمحرم
    روزشمار محرم عاشورا
    ساعت وتاریخ سایت
    تاریخ روز
    وضعیت یاهو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 43
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 434
  • بازدید کلی : 21,058
  • روز شمار فاطمیه
    روزشمار فاطمیه
    روز شمار عید قدیر
    روزشمار غدیر
    زیارت آنلاین
    پخش زنده حرم